Ord:

Det gode børneliv

Det vil vi med ”vores” børn:

Vi har en intention om, at vores pædagogiske arbejde i fællesskaberne får betydning for børnenes livsvigtige erfaringer med:

At udvise ansvarlighed

Det vil sige, at de øver sig på, at

tage “pligten” på sig
stå ved egne handlinger
bidrage til fællesskabet i timerne
sætte mål for sig selv
respektere omgivelserne 

At samarbejde

Det vil sige, at de øver sig på, at

bringe viden i spil
skabe resultater med andre
indgå kompromisser
arbejde med alle
lytte og være nysgerrig
få øje på hinandens styrkesider
få øje på egne svage og stærke sider

At tænke innovativt

Det vil sige, at de øver sig på, at

være initiativrige
undersøge verden
udvise handlekraft
indgå i problemløsning
få ideer
være modige

Empati

Det vil sige, at de øver sig på, at

sætte sig i andres sted
anerkende andres holdninger
være tolerante

At være modstandsdygtig

Det vil sige, at de øver sig på, at

håndtere konflikter
gennemleve nederlag og usikkerhed
agere i nye rammer
se ud på den anden side at et “problem”
tro på eget værd
finde indre ro

At skabe stærke relationer

Det vil sige, at de øver sig på, at

vise hensyn
opføre sig venligt og høfligt
anerkende andre
være en god kammerat
skabe stærke netværk
navigere i forskellige sociale sammenhænge

 

At kommunikere hensigtsmæssigt

Det vil sige, at de øver sig på, at

give udtryk for egne holdninger
formidle egen viden til andre
lytte til andre
blive bevidst om kropssprog som kommunikation
bruge kreative udtryksformer

Opleve personlig integritet

Det vil sige, at de øver sig på, at

kende egne grænser
tro på egne evner
stå frem
gå mod strømmen og handle i
overensstemmelse med egne værdier
hvile i sig selv

være modig

Ord på det gode børneliv

Musik, bevægelse og leg, oplevelser, udfordringer, læring, at få pirret sin nysgerrighed, at hjælpe og blive hjulpet, opleve at lykkes, glæder og sorger, succeser og nederlag, at kunne selv, frihed og ansvar, at blive “omfavnet” af gode værdier, udsyn, diskussioner og filosoferen, kammeratskaber, blive uvenner og venner igen, glade voksne, sure voksne, oplevelse af fællesskab, traditioner, opleve at blive anerkendt for den, man er, fest og hverdag, grine og græde og meget, meget mere…

Genveje til relevant information:

Fritidsafdelingen

Læs om vores overordnede værdigrundlag for fritidsafdelingen her

Skovdagens manifest

Kreativitet, læring, koncentration, fordybelse, fri – tid & stilhed når vi inddrager skoven og naturen i vores fritidspædagogik

FTO

Læs om fakta, værdigrundlag og hverdagen i vores FTO for bh. Klasse – 3. klasse 

Klub

Læs om fakta, værdigrundlag og hverdagen i vores klub for 4.-6. klasse 

Traditioner

Læs om vores mange skønne traditioner på Hareskovens Lilleskole

Ord på det gode børneliv

Læs hvilke ord, vi mener indfanger et godt børneliv er og læs mere om vores intentioner i pædagogikken

Trivsel

Læs om hvordan vi arbejder med trivsel på Hareskovens Lilleskole

Køb hls tøj

Her kan du købe flotte hættetrøjer, t-shirts og net med skolens logo