Fritidsordningen: 

Fordybelse, frihed og leg

Fritidsafdelingen

Skole og fritid skal ses i en sammenhæng på Hareskovens Lilleskole. Vi arbejder professionelt med børnenes deltagelsesmulighed og fællesskaber gennem hele dagen i et helhedsperspektiv, hvor fritidsdelen har et helt særligt potentiale for at give børn mulighed for leg, kreativitet, glæde, fordybelse og nærvær med andre børn og voksne i trygge rammer.

Vi har derfor en forventning om at børnene, som er indskrevet på vores skole understøttes hjemmefra i at benytte fritidstilbuddet aktivt.

Det samlede fritidstilbud består af FTO (Fritidsordning for bh. Klasse – 3. klasse) og Klub (for 4. – 6. klasse).   

Fritidsafdelingens værdigrundlag:

  • Børnene oplever at være betydningsfulde for fællesskabet.
  • Børnene har stærke venskaber.
  • Børnene tænker kreativt og eksperimenterer.
  • Børnene udvikler kendskab til og forståelse for sig selv og sine kammerater
  • Børnene hjælper og lytter til sig selv og hinanden.
  • Børnene er modige og ”kan, vil og tør i hvert fald prøve”.
  • Legen kan vare ved.
  • Kærlige, kreative & omsorgsfulde voksne.
FTO fritidsordningen
FTO fritidsordningen

I vores formål står der, at:

Fritidspædagogikken skal understøtte et børneliv med fordybelse, frihed og leg i et eksperimenterende værksteds- og aktivitetsmiljø med natur, kreativitet og fællesskaber som omdrejningspunkt.

Derfor tænker vi om fritidspædagogikken, at:

Børnene skal have masser af tid til at lege. Gennem legen, får barnet en indre, kropslig fornemmelse af sig selv og verden omkring sig. At lege, er en måde at øve regler på, også samarbejdslege er meget aktuelle som for eksempel når børnene leger på tværs i FTO´en i aldersdifferentierede fællesskaber. Legene bidrager direkte til deres følelsesmæssige og sociale udvikling. Vi forsøger ikke at styre eller forstyrre for meget og står tit på afstand, med noget “ved hånden”, så vi er i nærheden og er tilgængelige.

Når børnene er i FTO, er der en værdifuld mulighed for at lege i differentierede aldersfællesskaber, for eksempel som småvenner & storevenner og på tværs af klasser. Hér får barnet erfaring med at være lille og stor, at føle ansvar, yde hjælp og omsorg og at dele oplevelser.

De får også erfaring med konflikter. Det at løse konflikter på egen hånd, det at hente og få hjælp fra os voksne, det at blive lyttet til og lytte til andre, at blive forstået og forstå andres perspektiv, at komme videre og blive gode venner igen. Vi ser konflikter som et konstruktivt rum, en åbning for at lære og erfare, at turde, kigge både indad og udad og lære også af at fejle.

Vi voksne er positive rollemodeller. Alt, hvad vi gør, afspejler sig i barnet. Vores aktiviteter som for eksempel at lave mad, vaske op, sy, snitte og save, hugge, arbejde i haven, bygge og lave bål, tjener dette formål.

Vi pædagoger tager ansvar for at skabe et udviklende rum for deltagelse, og stiller det til rådighed for barnet. I alle vores projekter er barnet med til at skabe rammerne for fællesskabet, ved at være med til at udvikle og gennemføre projekter. Vi observerer barnets positioner blandt andre børn og voksne. Det er vores måde at tage ansvar for de erfaringer barnet får om hvem det er i verden, hvem det skal blive og hvem det ønsker at være.

Det pædagogiske arbejde skal til enhver tid være et spejl for barnets situation på de forskellige alderstrin, hvilket vil sige, at den pædagogiske metode og indholdet, må vælges således at den giver alle børn størst mulighed og rum til at udvikle sig til et selvstændigt menneske.

Vi lytter, observerer og går ved siden af børnene! Vi tegner, bygger med plus plusser, spiller spil, laver bål, snitter, laver mad, ordner blomster bede, dyrker og smager på naturen, kigger på dyreliv, undersøger universet, snakker fantasi snak, fortæller historier, læser bøger, vasker op, går ture, gynger, begraver døde dyr med ceremoni, spiller bold, leger fange, hinker, bygger huler, sjipper, bygger i træ, laver solur, bryder og slås, leger med rollespils sværd, OG er ude det meste af året i AL slags vejr.

Skovdagens manifest

FTO læs mere her

Klub læs mere her

Genveje til relevant information:

Fritidsafdelingen

Læs om vores overordnede værdigrundlag for fritidsafdelingen her

Skovdagens manifest

Kreativitet, læring, koncentration, fordybelse, fri – tid & stilhed når vi inddrager skoven og naturen i vores fritidspædagogik

FTO

Læs om fakta, værdigrundlag og hverdagen i vores FTO for bh. Klasse – 3. klasse 

Klub

Læs om fakta, værdigrundlag og hverdagen i vores klub for 4.-6. klasse 

Traditioner

Læs om vores mange skønne traditioner på Hareskovens Lilleskole

Ord på det gode børneliv

Læs hvilke ord, vi mener indfanger et godt børneliv er og læs mere om vores intentioner i pædagogikken

Trivsel

Læs om hvordan vi arbejder med trivsel på Hareskovens Lilleskole

Køb hls tøj

Her kan du købe flotte hættetrøjer, t-shirts og net med skolens logo