Evalueringskultur på Hareskovens Lilleskole

På Hareskovens Lilleskole arbejder vi med evaluering som en naturlig del af vores hverdag. Vi evaluerer aktiviteter og undervisning med børnene, i afdelingerne, med hele personalegruppen og med forældrene. Løbende arbejde med evaluering betyder, at vi hele tiden kan justere vores undervisningsmiljø, så det tilgodeser elevernes behov. Evaluering bidrager til vedvarende udvikling af det samlede undervisningstilbud.

Vores evalueringskultur har afsæt i bekendtgørelsen for lov om friskoler:
§ 1 b. Skolen skal regelmæssigt underrette eleverne og forældrene, jf. § 38, om synet på elevernes udbytte af skolegangen.
Stk. 2. Som led i undervisningen skal skolen løbende foretage evaluering af elevernes udbytte. Evalueringen danner grundlag for, at undervisningen tilrettelægges, så den svarer til den enkelte elevs behov og forudsætninger med det formål, at eleven så vidt muligt tilegner sig de kundskaber og færdigheder, der følger af de fastsatte slutmål.
Stk. 3. Skolen skal regelmæssigt foretage en evaluering af skolens samlede undervisning og udarbejde en plan for opfølgning på evalueringen.

Evaluering af den enkelte elevs udbytte af undervisningsmiljøet:

På Hareskovens Lilleskole er evaluering en integreret del af vores praksis og metode. Vi evaluerer for at undersøge og følge elevernes udbytte af undervisningens faglige helhed af sociale-, praktisk-musiske og boglige elementer. Lærerne udarbejder årsplaner for egne undervisningsfag og temaer for året med afsæt i skolens formål og beslutter som en del af den samlede undervisningsopgave, hvordan de vil evaluere elevernes udbytte af undervisningen.
Den løbende tilbagemelding til forældrene sker regelmæssigt i vores samarbejdsrum og i den løbende dialog mellem skole og hjem. Vi benytter intra- og samarbejdsmøder efter behov, og vi tager altid ansvar for en faglig opfølgning med involvering af skolens faglige vejledere, hvis vi skønner det nødvendigt.
Fra bh- klasse til og med 4. klasse afholdes årligt åben børnegennemgang (ÅB) som en fælles skole-hjem samtale, hvor alle forældre i klassen deltager. Her gives en samlet tilbagemelding på undervisningsudbyttet, så alle forældre hører det samme om alle børn. Fra 5.-9. klasse erstatter vi ÅB med mere traditionelle skole-hjem samtaler i kombination med trivselsmøder. Forud for ÅB og skole-hjem samtaler evaluerer lærerne elevernes udbytte af undervisningen.

De fælles temaer og projekter evalueres i personalegruppen og med børnene hurtigst muligt efter, at de er gennemført. Vi evaluerer også med eleverne i afdelingernes børneråd/elevråd der, hvor det giver mening.

Evaluering på Hareskovens Lilleskole

Vores store projekter afsluttes og evalueres ved fernisering, koncert, forestilling eller lign.
Vi arbejder ikke med udgangspunkt i elevplaner, og vi gennemfører ikke nationale tests. Eleverne møder først karakterer i forbindelse med terminsprøver i overbygningen. Der gælder krav om særlige handleplaner for børn med specialpædagogisk støtte (se under “Inklusion og specialundervisning”).

Evaluering af skolens samlede undervisningsmiljø:
Skolens tilsynsførende foretager årligt tilsyn med skolens pædagogiske og faglige virke og vurderer i en årlig tilsynsrapport, hvorvidt skolen står mål med, hvad man kan forvente i den almindelige folkeskole. Skolens tilsynsførende deltager på skolens årlige generalforsamling og fremlægger væsentlige pointer fra årets tilsyn. Tilsynsrapporterne er tilgængelige på hjemmesiden senest ved udgangen af skoleåret.
Hvert år udarbejder skoleleder en årsberetning med en evaluering af skolens samlede undervisningsmiljø og de af bestyrelsen definerede udviklingsområder. Årsberetningen gør status på arbejdet i henhold til skolens formål og præsenterer de faglige og pædagogiske udviklingsbehov, som udspringer heraf. Årsberetningen fremlægges på den årlige generalforsamling i slutningen af april måned og offentliggøres inden skoleårets afslutning på hjemmesiden.
Fra skoleåret 2023/2024 indfører vi en ny systematik for løbende evaluering af skolens samlede undervisningsmiljø. Hvert år udvælger vi et område, som vi gør til genstand for en fælles evaluering, hvor vi efterfølgende beslutter, om der skal ske tilpasninger i vores undervisningsmiljø, så det lever op til skolens formål. Evaluering og opfølgningsplan offentliggøres på skolens hjemmeside senest ved udgangen af hvert skoleår.

Læs mere om vores undervisning:

Lilleafdelingen

Læs om dagligdagen, projekter, fagdeling, lejrskole og meget mere

Mellemafdelingen

Læs om dagligdagen, projekter, fagdeling, lejrskole og meget mere

Overbygningen

Læs om dagligdagen, afgang og terminsprøver, uddannelsesvejledning mm.

Projekt- & værkstedsundervisning

Læs om kreative processer og social erfaring

Ringetider

Se oversigt over skolens ringetider her