BH-klasse – 3. klasse:

Undervisning Lilleafdelingen

Lilleafdelingen

Børnehaveklasse, 1., 2. og 3. klasse.
Et sammenhængende 4-årigt forløb tænkt som en helhed, så børnene får tid til at tilegne sig sociale, faglige og musiske kompetencer i eget tempo.

Børnene skal bl.a. lære at:

• hjælpe hinanden og få erfaringer med at indgå i fællesskaber
  • bevare nysgerrigheden til at ville lære
  • anvende, udtrykke og formidle sin viden

Vi lægger stor vægt på, at børnene får en tryg skolestart, så vi får en gruppe af glade børn, der bevarer nysgerrigheden, lysten til at lære og til at arbejde sammen i et socialt og fagligt fællesskab. Børnene skal lære at bakke hinanden op, stå frem på børnehusmøder, fremvise projekter, deltage i problemløsning mv.

Dagligdagen

I løbet af året veksler ugerne mellem fast skema og ”almindelig” undervisning og uger med projektorienteret undervisning, hvor dagen er tilrettelagt på en anden måde. Undervisningen starter hver dag kl. 8.10 med fælles morgensamling i afdelingen og slutter kl. 13 (i 3. klasse en ugentlig dag til 14.00), hvorefter fritidsordningen åbner.
Vi skemalægger faste bånd til klasselærere i alle klasserne. Det giver mulighed for at fordybe sig i fag, emner og aktiviteter i en sammenhængende periode ugen igennem. Det er også i dette “klasselærerbånd” at projekt- og emnearbejde ofte er placeret. Her har klasserne mulighed for at tilrettelægge forløb på tværs af klasser, tage i skoven, dele grupperne op på anderledes måder, have værksteder med selvvalgte aktiviteter eller stationsundervisning.
Om morgenen og efter frokost ligger der som regel matematik eller andre fag-faglige skematimer.

Projekter

Projekterne knytter sig til et fælles tema som hele afdelingen i en periode arbejder med i værksteder og med differentieret indhold. Klassen kan også i perioder arbejde med egne projekter. Miniuniversitet er en arbejdsform, hvor eleverne stifter bekendtskab med projektarbejdsformen. De fordyber sig i et emne, som bliver belyst med fakta og fremlagt for klassen. Herved øver eleverne sig på at stå frem i trygge rammer og formidle små og større budskaber – og ikke mindst at være et relevant publikum for klassekammerater.

Fagdelt undervisning

Vi har et grundskema som er gennemgående for hele skoleåret. Grundskemaet angiver fagenes placeringer som et udgangspunkt. Men alle fag eksisterer også i projekter og andre aktiviteter, som børnene møder i løbet af skoleåret. I Lilleafdelingen møder eleverne fagene: Dansk og livsoplysning (et stort fag, der også inddrager billedkunst og natur/teknikundervisning), matematik, rytmik og musik. Engelsk møder eleverne fra 1. klasse.

Teater

Hvert år arbejder vi med teater i undervisningen, og eleverne møder teaterundervisning på alle trin gennem hele skoleforløbet. Vi laver forestillingen sammen med børnene, og der er mange vigtige funktioner som gør, at en forestilling går op i en højere enhed. Teknik, kulisser, musik, sang og skuespil. Vi kan somme tider finde på at lave en fælles forestilling for hele skolen, men som regel er det afdelingens eget projekt.

Fælleslejr Klinteborg

Lejrskole

Det er vigtigt for os, at børnene kommer ud af skolebygningerne og oplever den omkringliggende verden on location. Vi bruger selvfølgelig skoven, men det er også vigtigt, at børnene kommer længere væk. Vores lejrskole i Lilleafdelingen har fokus på elevernes oplevelse af at høre til i et fællesskab. Der er stor vægt på at styrke de sociale kompetencer og ansvarsfølelsen i fællesskabet. Den årlige fælleslejr for lille- og mellemafdelingen (1. – 6.kl.) går som regel til Klinteborg ved Fårevejle. Her er får vi fælles oplevelser væk fra skolen og styrker samværet mellem store og små. Her er forskellige værksteder, hvor børnene kan udfolde sig kreativt og motorisk. Børnene lærer at være væk fra far og mor i længere tid. Børnehaveklassen holder hjemmelejrskole med en enkel overnatning, samt et dagsbesøg på Klinteborg. Da vi ser lejrskole som en del af den samlede undervisning er det hjælpsomt for barnets deltagelsesmulighed, hvis det har små erfaringer med at sove væk fra mor og far før det starter i skole.

Læs mere om vores undervisning:

Lilleafdelingen

Læs om dagligdagen, projekter, fagdeling, lejrskole og meget mere

Mellemafdelingen

Læs om dagligdagen, projekter, fagdeling, lejrskole og meget mere

Overbygningen

Læs om dagligdagen, afgang og terminsprøver, uddannelsesvejledning mm.

Projekt- & værkstedsundervisning

Læs om kreative processer og social erfaring

Ringetider

Se oversigt over skolens ringetider her