4-6 klasse:

Undervisning mellemafdelingen

Mellemafdelingen 4., 5. og 6. klasse

I mellemafdelingen stiger kravene til børnene i takt med, at de udvikler sig personligt og socialt. Vi fastholder legen som en værdifuld aktivitet, og giver børnene “mulighed for at være børn så længe som muligt”. At flytte sig fra lilleafdeling til mellemafdeling er attraktivt, fordi man får mulighed for at blive set på med nye øjne af nye voksne og i nye omgivelser.

Barnet får et nyt kig på sig selv som et barn, der er vokset ud af lilleafdelingen og nu indleder næste etape af skolelivet i mellemafdelingen og ikke længere hører blandt skolens yngste elevgruppe. Vi gør noget ud af at markere overgangen, som også betyder et skift fra fritidsordning til klub i fritiden. En kvalitet ved lilleskolekulturen er, at alle børn kender alle voksne på skolen, så selvom man skifter sine lærere fra Lilleafdelingen ud med lærere fra Mellemafdelingen, så foregår det på en for barnet tryg måde.

Det er godt inden for trygge rammer at lære, at omstille sig og få erfaringer med gode overgange. Livet er fuld af dem.

Dagligdagen

Skoleåret er delt op i almindelige uger med fast skema og projektuger med særligt skema. Der kan både være projekter i egen klasse og på tværs af klasserne, og projekterne kan have forskellige fag som omdrejningspunkt. Skoledagen er tilrettelagt, så de enkelte klasser altid mødes i klasselokalet inden dagens aktiviteter går i gang – også i de perioder, hvor der arbejdes med projekter på tværs af klasserne.

Børnene er inddelt i forskellige grupper, som på skift har ansvaret for at hente mad, bringe den tilbage til køkkenet, rydde op, feje og tørre borde af mm. Fra 4.klasse kan børnene efter skoletid gå i klub.

I Mellemafdelingen starter hvert skoleår med et fælles emne, der fungerer som en velkomst for de nye 4. klasseselever. Børnene arbejder sammen på tværs af klasserne og bliver, gennem arbejde og diskussioner, fortrolige med hinanden inden de skal på den årlige fælleslejr på Klinteborg.

I Mellemafdelingen møder eleverne fagene dansk og livsoplysning (et stort fag som integrerer billedkunst og historie), matematik, rytmik, musik og engelsk. Tysk præsenteres eleverne for i 5. klasse, hvor der stadig er basis for at gå legende til nye fagområder. Vi træner og føjer til elevernes færdigheder inden for projektarbejdsformer og samarbejdsformer, og vi gør noget ud af præsentationer – både for hinanden og for forældre. Vi tilbyder lektiecafe 1 time ugentligt i mellemafdelingen, og med jævne mellemrum afholder afdelingen egne fællessamlinger.

I 5. klasse arbejdes hvert år med projektet: Arbejdspladser. Eleverne skal selv skabe kontakt til arbejdspladser (som regel forældrenes) og laver aftale om virksomhedsbesøg. I arbejdet skal eleverne f.eks. også selv planlægge ruten til arbejdspladsen med offentlig transport.

Lejrskoler

Alle vores lejrskoler har som udgangspunkt at arbejde med elevernes oplevelse af at høre til i et fællesskab. Der er stor vægt på at styrke de sociale kompetencer.
Den årlige fælleslejr for lille- og mellem-afdelingen (1. kl – 6.kl.) går som regel til Klinteborg ved Fårevejle. Her er formålet primært at arbejde med fællesskabet – give fælles oplevelser, styrke samværet mellem store og små. Her er forskellige værksteder, hvor børnene kan udfolde sig kreativt og  motorisk. Børnene har erfaring fra Lilleafdelingen med at sove væk fra mor og far i flere dage.

På fælleslejren putter de ældste elever de mindste, sørger for de får nattøj på, finder bamsen, får børstet tænder og læser godnathistorie. Mellemafdelingen har en særlig rolle på fælleslejren, de er de store elever, som tager afsted et døgn før lilleafdelingen og gør lejren klar til de små.

Det er elever fra 6.klasse, der putter børnene fra lilleafdelingen på Klinteborg og elever fra 5.klasse er aftenvagter. I en af de første uger i skoleåret er eleverne i 6.klasse derfor i praktik i Lilleafdelingen. Her deltager de i aktiviteter med de små, så alle lærer hinanden bedre at kende. Denne ordning har stor betydning for oplevelsen af tryghed, tillid og fællesskab på skolen. De store elever og de små får gennem disse aktiviteter et godt kendskab til hinanden og omsorgsfølelsen udvikles.

I 5.klasse tager vi til Bornholm 3 overnatninger. Turen er en aktiv tur på cykel.

Børnehusmødet

1 gang pr måned holder vi børnehusmøde. Her mødes elever og lærere fra Lille- og Mellemafdeling og udveksler informationer, oplevelser, holdninger og initiativer. Her fejrer vi fødselsdage og efterlyser glemte ting. Klasserne underholder hinanden med musik og teater og elevernes projekter fremlægges. Det er 6. klasse der styrer børnehusmøderne. De indsamler punkter til dagsorden og leder mødet.

Fastelavn

Læs mere om vores undervisning:

Lilleafdelingen

Læs om dagligdagen, projekter, fagdeling, lejrskole og meget mere

Mellemafdelingen

Læs om dagligdagen, projekter, fagdeling, lejrskole og meget mere

Overbygningen

Læs om dagligdagen, afgang og terminsprøver, uddannelsesvejledning mm.

Projekt- & værkstedsundervisning

Læs om kreative processer og social erfaring

Ringetider

Se oversigt over skolens ringetider her