Ord:
Det gode børneliv
Det vil vi med ”vores” børn:
Vi har en intention om, at vores pædagogiske arbejde i fællesskaberne får betydning for børnenes livsvigtige erfaringer med:
At udvise ansvarlighed
Det vil sige, at de øver sig på, at
tage “pligten” på sig
stå ved egne handlinger
bidrage til fællesskabet i timerne
sætte mål for sig selv
respektere omgivelserne
At samarbejde
Det vil sige, at de øver sig på, at
bringe viden i spil
skabe resultater med andre
indgå kompromisser
arbejde med alle
lytte og være nysgerrig
få øje på hinandens styrkesider
få øje på egne svage og stærke sider
At tænke innovativt
Det vil sige, at de øver sig på, at
være initiativrige
undersøge verden
udvise handlekraft
indgå i problemløsning
få ideer
være modige
Empati
Det vil sige, at de øver sig på, at
sætte sig i andres sted
anerkende andres holdninger
være tolerante
At være modstandsdygtig
Det vil sige, at de øver sig på, at
håndtere konflikter
gennemleve nederlag og usikkerhed
agere i nye rammer
se ud på den anden side at et “problem”
tro på eget værd
finde indre ro
At skabe stærke relationer
Det vil sige, at de øver sig på, at
vise hensyn
opføre sig venligt og høfligt
anerkende andre
være en god kammerat
skabe stærke netværk
navigere i forskellige sociale sammenhænge
At kommunikere hensigtsmæssigt
Det vil sige, at de øver sig på, at
give udtryk for egne holdninger
formidle egen viden til andre
lytte til andre
blive bevidst om kropssprog som kommunikation
bruge kreative udtryksformer
Opleve personlig integritet
Det vil sige, at de øver sig på, at
kende egne grænser
tro på egne evner
stå frem
gå mod strømmen og handle i
overensstemmelse med egne værdier
hvile i sig selv
være modig
Ord på det gode børneliv
Musik, bevægelse og leg, oplevelser, udfordringer, læring, at få pirret sin nysgerrighed, at hjælpe og blive hjulpet, opleve at lykkes, glæder og sorger, succeser og nederlag, at kunne selv, frihed og ansvar, at blive “omfavnet” af gode værdier, udsyn, diskussioner og filosoferen, kammeratskaber, blive uvenner og venner igen, glade voksne, sure voksne, oplevelse af fællesskab, traditioner, opleve at blive anerkendt for den, man er, fest og hverdag, grine og græde og meget, meget mere…
Genveje til relevant information:
Fritidsafdelingen
Læs om vores overordnede værdigrundlag for fritidsafdelingen her
Skovdagens manifest
Kreativitet, læring, koncentration, fordybelse, fri – tid & stilhed når vi inddrager skoven og naturen i vores fritidspædagogik
FTO
Læs om fakta, værdigrundlag og hverdagen i vores FTO for bh. Klasse – 3. klasse
Klub
Læs om fakta, værdigrundlag og hverdagen i vores klub for 4.-6. klasse
Traditioner
Læs om vores mange skønne traditioner på Hareskovens Lilleskole
Ord på det gode børneliv
Læs hvilke ord, vi mener indfanger et godt børneliv er og læs mere om vores intentioner i pædagogikken
Trivsel
Læs om hvordan vi arbejder med trivsel på Hareskovens Lilleskole
Køb hls tøj
Her kan du købe flotte hættetrøjer, t-shirts og net med skolens logo