Fællesskab er noget vi skaber sammen

Legegrupper & Klasseaftener

Legegrupper & Klasseaftener på Hareskovens Lilleskole

Fra 0. til 6. klasse er legegrupper en central del af vores arbejde med at understøtte trivsel, fællesskab og et godt læringsmiljø for alle børn.

Vi introducerer fra skoleåret 25/26 et nyt koncept for de større elever fra 7. til 9. klasse, hvor legegrupper ændrer form til klasseaftener for at passe til de unge menneskers behov og motivation.

I 5.-6. klasse aftaler klasselærer og forældre på årets første forældremøde om der er basis for at fortsætte med legegrupper – eller om der i stedet indføres klasseaftener.

 

Fællesskab er noget vi skaber sammen:

Sammen tager vi ansvar for trivsel og gode relationer, og hermed viser vi vores børn at fællesskab ikke er en tilfældighed, men et fælles ansvar. Vores trivselsarbejde har det forpligtende fællesskab som et omdrejningspunkt.

Koncert på Hareskoven Lilleskole

Hvorfor prioriterer vi legegrupper og klasseaftener?

I klassen skal vi ikke nødvendigvis være bedste venner, men vi skal være gode klassekammerater. Vi skal kunne være sammen, have respekt for hinanden og opleve, at vi hører til i fællesskabet.

Børn og unge udvikler sig i mødet med hinanden. De skal lære at skabe gode og positive relationer, også med dem, de ikke naturligt selv vil opsøge. De skal erfare, at forskellighed ikke er en barriere, men en styrke – og at alle har noget værdifuldt at bidrage med.

Legegrupper og klasseaftener skaber grobund for noget “større” og hjælper os med at bygge bro og åbne øjnene for nye konstellationer. Vi ønsker at forstyrre de fastlåste narrativer om, hvem der leger med hvem, og skabe mulighed for nye oplevelser sammen i trygge rammer.

Legegrupper og klasseaftener skaber grobund for noget større. Når børnene får kendskab til hinanden i forskellige konstellationer, lærer de også at tage ansvar for fællesskabet. De udvikler en forståelse for, at forpligtende fællesskaber kræver, at vi alle bidrager – både børn, forældre og personale.

Gennem legegrupper og klasseaftener øver vi os i at tage ansvar i menneskeligt samspil. Vi skaber rum for, at alle børn føler sig set og inkluderet, og vi lærer dem, at fællesskab ikke er noget, der opstår af sig selv – det er noget, vi udvikler og vedligeholder sammen.

Vi er opmærksomme på de risici der er forbundet med at etablere legegrupper: Nogle børn kan komme til at føle sig udenfor, forældre kan opleve det som en overstyring af deres børns sociale liv, og der kan opstå et pres på både børn og forældre for at deltage.

Med risici for øje kan vi tilstræbe at skabe stærke fællesskaber via legegrupperne – ikke kun for vores børn, men for hele skolemiljøet.

Vi er opmærksomme på, at der kan være behov for lokale tilpasninger på den enkelte årgang, og at klassers sociale liv kan have brug for forskellige rammer for at være understøttet godt. Derfor kan forældre og klasselærer i 5. og 6. klasse aftale, om klassen med fordel kan etablere klasseaftener i stedet for legegrupper tidligere end 7. klasse.

Hvis klassen vælger at overgå til klasseaftener allerede i 5. eller 6.- klasse, så opfordrer vi til, at der afholdes 4 aftener pr. skoleår. Klassens lærer fordeler eleverne i 4 grupper, så alle har ansvaret for at planlægge en aften for resten af klassen. Vi opfordrer til at de unge mennesker tager del i planlægningen. Den praktiske planlægning varetages af forældreudvalget i klassen.

Det sigter vi efter med legegrupper og klasseaftener:

  • En følelse af at høre til
  • Forståelse og kendskab
  • Tilkobling og tryghed
  • Indblik og inklusion
  • Udvikling af fællesskaber, der er bæredygtige og langsigtede
  • Gode oplevelser sammen – der rækker ud over skolen
  • At bygge bro og skabe nye konstellationer
Overbygningen elever i skoven
Overbygningen elever i skoven

Hvordan fungerer legegrupper i praksis?

Klasselærer sammensætter legegrupper i klassen og medtænker praktiske og pædagogiske forhold, så vi har fokus på både sigtepunkter og risici ved grupperingerne.

Legegrupper er forældrestyret, så børnene mødes i trygge rammer. Det betyder, at I som forældre forsøger at skabe de bedst mulige betingelser for, at børnene kan mødes, lære hinanden at kende og føle sig inkluderet.

Aktiviteterne skal være på et niveau, hvor alle kan være med – så der ikke opstår skævheder i, hvad børnene inviteres til. Formålet er at skabe fællesskab, leg og samvær, ikke konkurrence.

Rammer for legegrupperne:

  • Størrelsen på legegrupperne skal være nogenlunde ens
  • Legegrupperne kan følge andre grupperinger i klassens dagligdag f.eks. bordgrupper og også skifte i takt med disse
  • De aktuelle legegrupper skal være synlige for forældrene på intra.
  • Værtskabet for legegrupperne skal gå på tur i forældregruppen og det er læreren der står for at organisere dette.
  • Lærerne er tilgængelige for sparring for forældre, der har udfordringer i forbindelse med legegrupper.
  • Der skal minimum arrangeres 2 legegrupper pr. kvartal i 1.-3. klasse/4. klasse. I børnehaveklassen har vi erfaring for, at det giver mening, at alle familier afholder én legegruppe i løbet af skoleåret, for at etablere et bredt kendskab til hinanden både i børne- og forældregruppen.
  • Legegrupperne anbefales at lave aftaler, der ikke indbefatter aftensmad, men bare et par timers god leg efter skole.

Hvordan fungerer klasseaftener i praksis?

Klasseaftener erstatter legegrupperne fra 7. – 9.klasse/når børnene bliver ældre og får andre behov. De unge har en større glæde og lyst til at være i det store fællesskab, frem for de mindre fællesskaber, som legegrupperne taler ind i og hensigten med klasseaftenerne er at vi vil understøtte klassefællesskab, tryghed, klassetrivsel og ungdomsliv.

    Vi peger på at der arrangeres 4 klasseaftener på et skoleår. Forældreudvalget beslutter datoerne for klassens klasseaftener, kommunikerer dem til klasselærer og skolen udmelder datoerne i skolens kalender. Skolen udlånes til arrangementerne.

     Vi ønsker at styrke de unges stemme ind i fællesskabet. Derfor opfordrer vi til, at de unge er med til at organisere indholdet på klasseaftener. Læreren står for at fordele eleverne i fire grupper, så hver gruppe står for at arrangere en klasseaften.

    Genveje til relevant information:

    Bestyrelsen

    Læs om bestyrelsesarbejdet, se hvem der er medlem, forretningsordenen mm. 

    Forældresamarbejdet

    Vi laver skole i fællesskab, læs mere om roller og forventninger her. 

    Forældreudvalg

    Som forældre er der forskellige udvalg i kan tage del i. På klasse og skole plan. 

    Åben børnegennemgang

    Hvorfor gør vi det, og hvordan virker det?

    Ferie og fridage

    Hold ferie når skolen er lukket, se oversigt over ferie og fridage her. 

    Støtteforeningen

    Vores støtteforening støtter skolen. Læs mere om foreningen her. 

    Legegrupper & Klasseaftener

    Fællesskab er noget vi skaber sammen.