FTO:

Fritidsordning for Bh. Klasse til 3. klasse

FTO fritidsordning for bh. Klasse – 3. klasse

I FTO’en er vi 8 engagerede medarbejdere. Vi har en åbningstid fra kl. 7-8:10 og igen kl. 13-17 i hverdagene.

Dags – og ugerytme i FTO:

De fleste dage er udedage, men vurderer vi at vejret er for vådt eller råt, er vi også indendørs, især sidst på eftermiddagen hvor børnene er mere trætte. Aktiviteterne bliver sat i gang fra kl.14 og vi udbyder 2-3 aktiviteter hver dag. Tirsdag er det vores skovdag. Aktiviteterne vi udbyder er planlagt i henhold til årstiderne.

Vi arbejder efter et ugeskema der er planlagt ud fra et årshjul der følger naturens gang. Hver dag laver vi ”dagens tavle”. Den hænger i Glashuset til højre når man kommer ind. Den fortæller børnene hvad der skal ske om eftermiddagen den pågældende dag, og der er brugt både ord og ikoner, så man kan bruge tavlen, selvom man ikke kan læse.

Hver dag har vi eftermiddags mad. Vi ser det som et pædagogisk værksted, hvor børnene inddrages i værkstedet. Der skal smøres madder, skæres frugt, laves suppe og snobrød. Det er et positivt fællesskab, hvor vi har masser af tid til at være sammen og nyde måltidet med snak og nærvær.

De voksne har forskellige roller om eftermiddagen. Nogle pædagoger har værksteder og hver dag har en pædagog rollen som flyver. Flyveren har opsyn med området, og kan tilkaldes når børnene har brug for hjælp eller andet.

FERIEFTO (SOMMERFTO & NYTÅRSFTO)

Når vi holder åbent i ferierne har vi børnene hele dagen, og har derfor mulighed for at fordybe os i længere tid end i hverdagen og det er skønt!

Vi har erfaring med at de børn vi har i ferierne, har brug for at slappe af og mærke at det er ferie, så vi prioriterer dagene således, at der er balance mellem afslapning og aktivitet.

En beskrivelse af en tilfældig uge i FTO:

Mandag: Vi laver værksteder for eksempel natur- og udeliv, træværksted, caféhygge og kommer tilbage efter weekend. Det en udedag, hvor vi er ude hele dagen.

Tirsdag: Skovdagens aktiviteter afspejler årstiden. Vi går på svampejagt, snitter med kniv, spiller rollespil, undersøger naturen, leger gemmeleg i granskoven, hugger i træstammer med økse, laver bål, spiser hjemmebagte boller, leger på skovlegepladsen, hører historier & taler om alt mellem himmel og jord. Vi slutter dagen af med en kop the derhjemme og om vinteren er vi indenfor efter skovturen.

Onsdag: Vi laver værksteder. For eksempel træværksted, højtlæsning, tegneværksted, caféhygge og så videre. Når vi tegner i fritidsordningen, så er det også for at give barnet en mulighed for at udtrykke sig, øve sin finmotorik, tygge på virkeligheden, komme i ro og flow, forstå sin omverden og at ånde ud.

Torsdag: Børnene deltager i at tænde bål, hente mad og service, de laver mad fra bunden og spiser med stor glæde og forventning! De vasker op, rydder af, nyder de sidste flammer, slukker bålet, og midt i alt det skabes der tid til samtale. Det er en udedag, hvor vi er ude hele dagen.

Fredag: Vi laver snobrød og holder børnemøde kl. 14 og siger god weekend. Når børnene bliver hentet hænger der ofte forældre ud ved bålet og færdiggør snobrød sammen med deres barn. Og når det er fredag, har børnene ofte brug for ro og pause og mærke glæden ved at det snart er weekend.