Skolens ledelse og bestyrelse udstikker
Skolens Strategi for et sundt, digitalt børneliv
Strategi for et sundt, digitalt børneliv:
Indledning, argumentation og afgrænsning
Med en ”Strategi for et sundt, digitalt børneliv” ønsker vi at integrere sunde, digitale praksisser i skolens og fritidsdelens kultur. Vi ønsker at minimere digitale forstyrrelser og samtidig tage medansvar for at klæde vores børn og unge på til at kunne navigere i deres digitale liv, når de færdes på internettet og sociale medier.
Vi laver skole- og fritidstilbud i en inddragende ramme, hvor børns perspektiver er væsentlige i hverdagen, og hvor de professionelle voksne tager ansvar for kvaliteten af undervisningen og fritidstilbuddet. Det betyder, at de voksne i valg og handlinger skal værne om den ramme som muliggør, at vi kan skabe det skole- og fritidstilbud, som er i overensstemmelse med vores værdier og formål.
Vi arbejder ud fra en helhedsorienteret tænkning, hvor børn skal udvikle sig alsidigt både fagligt og menneskeligt, og hvor vi står på en stærk overbevisning om at leg, skabende aktivitet, samklang med naturen og nærhed med andre mennesker i stærke og udviklende fællesskaber er betydningsfulde aspekter i et tidssvarende dannelsesideal. Den overbevisning skal også afspejles i vores indsats for et balanceret, digitalt børneliv.
Strategien afgrænses ved et fokus på undervisning og fællesskaber uden digitale forstyrrelser, ved at formulere skolens bidrag til udvikling af børn og unges sunde digitale vaner, når de færdes på internettet og sociale medier og ved samarbejdet med forældrene om at omsætte strategien i hverdagen.
Formålet er ikke at formidle strategi for udvikling af generelle teknologiske færdigheder. Det arbejde indgår som en del af den fagdelte undervisning, hvor lærerne integrerer IT jf. fagenes formål, mål og delmål.
Vi tager højde for børn med behov for digitale hjælpemidler, så de kan deltage i den almene undervisning.
Skolens rammer og regler
Strategien formulerer rammer og regler, som minimerer digitale forstyrrelser, når de står i vejen for at udleve vores værdier og opfylde vores formål.
Børn og unge som digitale brugere
Strategien formidler en struktur for vores arbejde med udvikling af børn og unges kompetencer som digitale brugere på internettet og sociale medier.
Skole- og hjemsamarbejdet om at rammesætte børns digitale liv
Strategien beskriver, hvordan skole og forældre samarbejder med fælles ansvar for at vores børn og unge har et sundt, digitalt liv.

Skolens rammer og regler
Personalet peger på digitale forstyrrelser:
- Når børnene i MA og de unge i OB møder om morgenen
- Når børnene i MA har overgang fra skole til klub
- Når børnene i MA fravælger klubben, for at tilvælge gaming derhjemme efter skole
- Når de unge i OB benytter bærbare computere i frikvartererne
- Når de unge i OB benytter bærbare computere i undervisningen
Personalet motiveres af, at sætte tydelige rammer og regler fordi:
- Det er meningsfuldt at give børn og unge deres analoge liv tilbage
- Det er en hjælp til alle børn og unges hjerner – bedre fokusering
- Det nedsætter risiko for konflikter børn/unge imellem og mellem børn/unge og voksne
- Vi undgår at gentage os selv hele tiden (f.eks. “læg mobilen væk og gå over i klubben”)
Lilleafdelingen
- Vi har ingen private devices (mobiltelefoner, iPads, smartwatches o.lign.) med i skole
- Vi gennemfører undervisning uden individuelle bærbare computere
- Vi benytter projektor og fælles skærm, hvor det giver mening for undervisningens indhold
- Vores pauser og spisesituationer foregår uden, at vi benytter skærme
- Vi benytter konsekvent ikke skærm som belønning for at deltage i undervisningen
- Vi tilrettelægger undervisning og aktiviteter, der positivt fremhæver fordybelse og flow
Mellemafdelingen
- Vi har ingen private devices (mobiltelefoner, iPads, smartwatches o.lign.) med i skole
- Vi forventer, at barnet har en bærbar computer fra 4. klasse, som kan medbringes til undervisningsrelaterede formål, når det fremgår i ugeplanen. Computeren er et arbejdsredskab og det er hjælpsomt for barnet, når der ikke er installeret spil og andre underholdningsprogrammer som kan virke forstyrrende.
- Vores pauser og spisesituationer foregår uden, at vi benytter skærme
- Vi benytter konsekvent ikke skærm som belønning for at deltage i undervisningen
- Vi tilrettelægger undervisning og aktiviteter, der positivt fremhæver fordybelse og flow
- Skolen indfører firewalls der beskytter mod “de 5 S’er” (sociale medier, spil, sex, streaming og shopping)
Fritidsafdelingen (FTO og Klub)
- Vi har ingen private devices (mobiltelefoner, iPads, smartwatches o.lign.) i vores fritidstilbud
- Vi tilrettelægger forløb og aktiviteter, der positivt fremhæver fordybelse og flow
- Skolen opfordrer forældre til, at børn som benytter klubben så vidt muligt bliver til kl. 15.00 for at få det fulde udbytte med kammeraterne
- Skolen anbefaler forældrene, at spilletid på skærm hjemme først må starte fra 15.30 på hverdage
- Forældre kan kontakte personalet på FTO-telefonen, hvis der er behov for at komme i kontakt

Overbygningen
Vi tillader at de unge har en smartphone og en bærbar computer med i skole dagligt, og der er særlige regler knyttet hertil:
- Smartphonen afleveres slukket i klassens mobilskab ved ankomst og udleveres efter sidste lektion. Smartphonen er kun fremme, hvis det vurderes relevant for undervisningens indhold af den lærer, der underviser
- Alle lektioner starter og slutter med “rent bord” – dvs ingen bærbar computer – den er pakket væk
I undervisningen
- Lærerne har en kritisk, didaktisk tilgang til, hvilke platforme vi anvender i undervisningen, så vi kun benytter bærbare computere og digitale platforme, når de har et klart didaktisk formål. Den bærbare computer er et af flere greb i en varieret undervisning
- Vi inddrager de unge i samtaler om medansvar for eget udbytte af undervisningen
- Vi benytter konsekvent ikke skærm som belønning for at deltage i undervisningen
- Vi tilrettelægger undervisning og aktiviteter, der positivt fremhæver fordybelse og flow
- De unge skal stå på et solidt fundament af tillid til egne evner både fagligt og socialt. AI og ChatGPT bør bygge oven på de personlige kompetencer og understøtte kritisk tænkning. Vi tager højde for de udfordringer, som teknologierne medfører ved afvikling af termins- og afgangsprøver
- De unge kan medbringe smartphone eller anden telefon på udenlandsrejser i 7. og 8. klasse. Klasselærer fastsætter og formidler retningslinjer for brug på en måde, så det faglige og fælles indhold på rejsen ikke er digitalt forstyrret. Telefoner indsamles altid om aftenen, så de ikke forstyrrer nattesøvnen
- På den årlige fælles OB-lejr i starten af skoleåret er det ikke tilladt at medbringe mobiltelefoner
- Skolen indfører firewalls der beskytter mod “de 5 S’er” (sociale medier, spil, sex, streaming og shopping)
I pauser og overgange:
- Vi har minimum en voksen fra overbygningen i afdelingen fra 08.10 – 08.30 inden første lektion begynder
- Unge vil i udgangspunktet helst hænge ud med hinanden og være sammen. Vi arbejder for en fortsat udvikling af fysiske miljøer, der inviterer til fælles aktiviteter for de unge udendørs og indendørs (pergola, multibane, kreacafe, hænge-ud områder udendørs ved klasselokaler)
- Vores pauser og spisesituationer foregår uden, at vi benytter skærme


Forældre
Forældre og bedsteforældre, som har deres gang på skolen, er rollemodeller for digital adfærd. Det betyder, at:
- Vi møder børnene med nærvær. Forældre og bedsteforældre, der afleverer og henter børn, ikke har mobilen fremme. Der kan selvfølgelig ringes for at koordinere en legeaftale
- Forældre ikke har deres mobiler fremme/tændt på møder
- Vi foretrækker at følge dagsorden på papir eller på fælles skærm. Referatet kan godt udarbejdes på computer
- Forældre ikke kan deltage på forældremøder online
Personale
Personale er ligeledes rollemodeller for digital adfærd, når de er på arbejde. Det betyder, at:
- Ansatte ikke har egne mobiler fremme i rum, hvor vi er sammen med børn og unge (jo mindre de tjener et didaktisk eller pædagogisk formål)
- Vi altid overvejer, om vi kan være analogt til stede, når vi holder møder
- Vi understøtter en nærværende pausekultur i arbejdsfællesskabet og overvejer nødvendigheden af vores mobilbrug, når vi holder pauser.
- Skolens ledelse administrerer en facebook-side. Siden har til formål at formidle skolens aktiviteter og styrke fællesskabet og den positive fortælling om Hareskovens Lilleskole. Skolen har retningslinjer for billeddeling
- Digitale forventninger og praksis indgår i samtaler med vikarer og nye ansatte
Børn og unge som digitale brugere
Vi vil være en skole som tager et medansvar for, at klæde børn og unge på til livet som digitale brugere. Det betyder, at vi er nysgerrige på deres digitale liv, og taler med dem om deres adfærd og oplevelser, når de færdes på internettet og sociale medier. Vi har og vil fortsat udvikle en række forløb, som alle børn skal møde på vejen gennem skoleforløbet.
Indholdet vil bygge oven på det, som børnene har arbejdet med tidligere, så kompleksitet og refleksionsniveau øges med alderen. Hensigten er, at vi via undervisningen er med til at udvikle børn og unges kompetencer til at navigere med kritisk bevidsthed og bidrage til, at de er i stand til at træffe kloge valg, når de færdes online. Forløbene vil omfatte:
3. klasse
- Når man ser noget ubehageligt på internettet
- Sprog på nettet
- Digital mobning
- Billeddeling
4.-5. klasse
- Når man ser noget ubehageligt på internettet
- Sprog på nettet
- Digital mobning
- Afhængighed og pres
- Billeddeling
- Online sikkerhed
- Digitale fodspor
6. – 9. klasse
- Når man ser noget ubehageligt på internettet
- Billeddeling
- Afhængighed og pres
- Digitale fodspor
- Sandhed på internettet
- Sociale medier og psykologiske effekter
Skole- og forældresamarbejdet om at rammesætte børns digitale liv
Det er et kollektivt handlingsproblem at sætte gode rammer, som både beskytter og udvikler børnenes liv på internettet og på sociale medier. Strategien skal realiseres i et tæt samarbejde mellem skole og hjem, hvor vi er sammen om at støtte op om sunde, digitale vaner hos vores børn, og der skal være et samarbejde gennem hele skoleforløbet.
Forældrene skal opleve, at skolen tager initiativer der samler om oplysning, debat og samarbejde om at være rammesættende, vejledende og støttende voksne for børnenes digitale liv.
Det betyder at:
- Klasselærer sætter børnenes digitale adfærd på dagsorden til forældremøder efter behov
- Indsats for fælles digitale leveregler i klassen (forældreindsats i lilleafdelingen)
- Foredrag om børns digitale liv v. skolens ressourceteam (forældreindsats i mellemafdelingen)
- Husmøder med det digitale børneliv som tilbagevendende tema og med mulighed for inddragelse af forskellige perspektiver på skærmdebatten i relation til børnelivet.
- Skolens antimobbestrategi er tilpasset, så den også medtænker børnenes digitale liv.
Senest revideret 19.05.25
Tilblivelsen af vores ”Strategi for et sundt, digitalt børneliv” er understøttet af psykolog David Troutman Madsen og Dabeco.
Eleverne i overbygningen har drøftet skolelivet i relation til deres digitale adfærd:

Det ønsker vi at få ud af skoledagen:
”Ny, brugbar viden”
”At vi går hjem med en god følelse i maven og har lyst til at komme igen i morgen”
”Lære andre unge at kende, være social i et rart miljø”
”Bruge os selv kreativt og aktivt i undervisningen”
Kan vores digitale adfærd ødelægge noget for den skoledag, vi ønsker?
“Når online games frister på computeren, når jeg skal arbejde eller venter på hjælp fra læreren.”
“I frikvartererne er der flere som sidder med computer i stedet for at være sociale.”
“Det er svært at koncentrere sig om undervisning lige efter en pause, hvor jeg har spillet.”
”Vi bruger virkelig meget tid på at lægge telefonerne i telefonskabet”
”Jeg ville synes det var fedt, hvis vi spillede (computer) noget mindre”
Det værste vi har set på nettet, som vi ikke har fortalt til vores forældre eller lærere:
- Et skuddrab
- Selvskade
- Hård tone i gaming (fucking kælling, racistisk sprog)
- Et klip med ”Walking dead”
- En person, der blev sat ild til
- Folk, der kommer alvorligt til skade
- Mennesker der bliver tortureret
- Trusler om, at en ville komme og gøre noget ved min veninde
Hvordan kan lærere eller forældre støtte vores digitale liv?
- Forældrene kan lade være med at give os smartphones så tidligt.
- Hjælpe os med at stoppe dårlig dialog online


David Madsen
David er psykolog i Psykolog- og Lægehuset, Dabeco — en socialøkonomisk virksomhed, der hjælper mennesker med problemer relateret til computerspilsafhængighed og sociale medier eller som ønsker en bedre balance mellem det digitale og analoge liv.
David har haft mere end 10.000 psykologsamtaler med børn, unge og deres familier, og har derfor stor indsigt i livet bag skærmen.Han er beskikket af Kulturministeren til Medierådet for Børn og Unge og er stifter af Psykolog- og Lægehuset, Dabeco.
David bruges ofte som ekspert i unges digitale dannelse og forholdet mellem digitalt og analogt liv i TV, aviser og fagblade. Han er desuden medejer af WhistleSafe, en whistleblower-platform skræddersyet til danske skoler og foreninger.
Genveje til relevant information
Profil og historie
Læs bl.a. om vores vision, formål, pædagogik og det forpligtigende fællesskab her
Nyt fra ledelsen
Læs ledelsens kvartalsvise nyhedsbreve og skolelederens skriv her
Optagelse
Læs alt om optagelse, opskrivning på venteliste og digital opskrivning her
Skolepenge
Hvad koster det at have barn på Hareskovens Lilleskole? Find takster her
ABC
Se skolens ABC – spørgsmål og svar på alt mellem himmel & jord
Lovpligtig information
Find vedtægter, nøgletal, årsberetninger, handleplan for undervisningsmiljø og evalueringsplaner her
Syng skolens sange
Lyt til skolens sange, eller download tekster med akkorder i PDF her
Køkkenet
Vi har madordning på skolen og eleverne er med i køkkenet. Læs mere her
Et sundt digitalt børneliv
Mobilpolitik, vores strategi, og psykolog David Madsen.