Et sundt, digitalt børneliv
Mobiltelefoner
(gælder også smartwatches, ipads)
Vores holdning er klar. Mobiler og andre enheder er ikke fremme i løbet af dagen. Hverken i undervisningen, pauser eller i FTO. I Lilleafdelingen er det ikke tilladt at have mobiltelefoner, smartwatches og iPads med i skole eller fritidsordning.
I mellemafdeling og overbygning er det tilladt at have sin telefon med i skole, men den bliver fra morgenstunden låst inde i klasseskabet. Telefon og andre enheder kommer kun frem, hvis det vurderes relevant af læreren for den undervisningsaktivitet, som er planlagt. Vi har heller ikke mobiltelefoner, smartwatches og iPads fremme i klubtiden.
På lejrskoler til udlandet gælder samme praksis som i hverdagen, at elevernes mobiltelefoner indsamles og udleveres i et på forhånd aftalt tidsrum. Det er lærerteamet, der forud for rejsen, og som en del af den øvrige information til elever og forældre om turen, skriftligt formulerer hvilke tidsrum mobilerne er fremme på.
På vores fælles lejrskoler (Klinteborg og OB-turen) samt 5. klasses rejse til Bornholm, er det ikke tilladt for eleverne at medbringe mobiltelefoner.
Der kan undtagelsesvis dispenseres fra skolens mobilregler, hvis der i samråd med hjemmet er enighed om at tage helt særlige pædagogiske hensyn.
Vores strategi for et sundt, digitalt børneliv:
Vi står på en tydelig mobiltelefonpolitik og vi har udviklet et forældremødeforløb om ”fælles, digitale leveregler” som alle forældre inddrages i, når deres børn går i 2. og 3. klasse. Men vi ønsker at arbejde endnu mere målrettet for, at børnene på Hareskovens Lilleskole indgår i rammer- i skolen såvel som hjemme, der er båret af voksnes bevidshed om, hvordan og hvornår skærmbrug henholdsvis understøtter og forhindrer et godt børneliv, som er i overensstemmelse med vores børnesyn.
Vi har derfor indledt et samarbejde med psykolog, David Madsen, om at komme tættere på en ”strategi for et sundt, digitalt børneliv”. Vi gennemfører i januar 2025 et dagskursus for medarbejdere, som skal bidrage til viden og øget bevidsthed om, hvornår skærmen henholdsvis understøtter og forhindrer det gode børneliv, læring, dannelse og trivsel. Vi skal også have en ungedialog med eleverne i vores overbygning om at ”genfinde autonomi og det frie valg i en digital tidsalder” og endelig holder vi også en kursusaften for alle forældre med både oplysning og plads til dialog.
Vi vil formulere vores digitale strategi for et sundt, digitalt børneliv i et samarbejde mellem bestyrelse og ansat personale, og den vil fremgå af hjemmesiden, når den er færdig.
Eleverne i overbygningen har drøftet skolelivet i relation til deres digitale adfærd:

Det ønsker vi at få ud af skoledagen:
”Ny, brugbar viden”
”At vi går hjem med en god følelse i maven og har lyst til at komme igen i morgen”
”Lære andre unge at kende, være social i et rart miljø”
”Bruge os selv kreativt og aktivt i undervisningen”
Kan vores digitale adfærd ødelægge noget for den skoledag, vi ønsker?
“Når online games frister på computeren, når jeg skal arbejde eller venter på hjælp fra læreren.”
“I frikvartererne er der flere som sidder med computer i stedet for at være sociale.”
“Det er svært at koncentrere sig om undervisning lige efter en pause, hvor jeg har spillet.”
”Vi bruger virkelig meget tid på at lægge telefonerne i telefonskabet”
”Jeg ville synes det var fedt, hvis vi spillede (computer) noget mindre”
Det værste vi har set på nettet, som vi ikke har fortalt til vores forældre eller lærere:
- Et skuddrab
- Selvskade
- Hård tone i gaming (fucking kælling, racistisk sprog)
- Et klip med ”Walking dead”
- En person, der blev sat ild til
- Folk, der kommer alvorligt til skade
- Mennesker der bliver tortureret
- Trusler om, at en ville komme og gøre noget ved min veninde
Hvordan kan lærere eller forældre støtte vores digitale liv?
- Forældrene kan lade være med at give os smartphones så tidligt.
- Hjælpe os med at stoppe dårlig dialog online


David Madsen
David er psykolog i Psykolog- og Lægehuset, Dabeco — en socialøkonomisk virksomhed, der hjælper mennesker med problemer relateret til computerspilsafhængighed og sociale medier eller som ønsker en bedre balance mellem det digitale og analoge liv.
David har haft mere end 10.000 psykologsamtaler med børn, unge og deres familier, og har derfor stor indsigt i livet bag skærmen.Han er beskikket af Kulturministeren til Medierådet for Børn og Unge og er stifter af Psykolog- og Lægehuset, Dabeco.
David bruges ofte som ekspert i unges digitale dannelse og forholdet mellem digitalt og analogt liv i TV, aviser og fagblade. Han er desuden medejer af WhistleSafe, en whistleblower-platform skræddersyet til danske skoler og foreninger.
Genveje til relevant information
Profil og historie
Læs bl.a. om vores vision, formål, pædagogik og det forpligtigende fællesskab her
Nyt fra ledelsen
Læs ledelsens kvartalsvise nyhedsbreve og skolelederens skriv her
Optagelse
Læs alt om optagelse, opskrivning på venteliste og digital opskrivning her
Skolepenge
Hvad koster det at have barn på Hareskovens Lilleskole? Find takster her
ABC
Se skolens ABC – spørgsmål og svar på alt mellem himmel & jord
Lovpligtig information
Find vedtægter, nøgletal, årsberetninger, handleplan for undervisningsmiljø og evalueringsplaner her
Syng skolens sange
Lyt til skolens sange, eller download tekster med akkorder i PDF her
Køkkenet
Vi har madordning på skolen og eleverne er med i køkkenet. Læs mere her
Et sundt digitalt børneliv
Mobilpolitik, vores strategi, og psykolog David Madsen.