4-6 klasse:
Undervisning mellemafdelingen
Mellemafdelingen 4., 5. og 6. klasse
Mellemafdelingen holder til i lokalerne omkring det store fællesrum, som vi kalder Mellemrummet.
I Mellemafdelingen stiger kravene til børnene i takt med, at de udvikler sig personligt og socialt. Vi fastholder legen som en værdifuld aktivitet, og giver børnene “mulighed for at være børn så længe som muligt”.
Når børnene rykker fra Lilleafdelingen, sker der store ting. I løbet af de tre år i Mellemafdelingen bevæger barnets verden sig fra at dreje sig om “mig” – til at barnet føler sig som en vigtig del af et større fællesskab, fra bevægelse i kendt, nært miljø – til at bevæge sig ud i verden, og fra konkret tænkning – til (spirende) abstrakt tænkning.
Venner får større og større betydning for udviklingen af den enkeltes identitet. Børnene bruger meget energi på at begå sig i gruppen. Derfor er det fortsat vigtigt med fokus på, at børnene trives socialt. Trives man, er der større overskud til læring og kreativitet.
Overgangen til Mellemafdelingen betyder som oftest et lærerskift og også et skift fra fritidsordning til klub. En kvalitet ved lilleskolekulturen er, at alle børn kender alle voksne på skolen, så selvom man får nye lærere og pædagoger, så foregår det på en for barnet tryg måde. Det er godt at lære at omstille sig i kendte rammer.
Dagligdagen
Skoledagen starter med en rolig stund i klassen, fx med morgenlæsning, og en gang om ugen med fælles morgensamling. Herefter er der almindeligt skema med timer i matematik, sprogfag, rytmik, musik eller timer med klasselæreren.
Børnene møder klasselæreren i relativt mange timer. Timerne dækker dansk, billedkunst, historie, teater og projektarbejde på tværs af klasserne i Mellemafdelingen.
Fra 5. klasse præsenteres børnene for tysk, da der på dette alderstrin stadig er basis for at gå legende til nye fagområder.
Vi træner og udvikler elevernes færdigheder inden for projektarbejdsformer med faste projekter hvert år, og vi gør noget ud af præsentationer – både for hinanden og for forældrene. I 5. klasse arbejdes der fx med projektet: Forældre-arbejdspladser. Børnene skal kontakte arbejdspladser (klassens forældres), lave aftale om virksomhedsbesøg og forberede et interview. I arbejdet skal børnene selv planlægge ruten til arbejdspladsen med offentlig transport, ligesom de skal bearbejde og fremlægge deres interview for klassen.
På tværs af klasserne har vi både praktiske værksteder (p-værksteder) og fælles projekter. Det større netværk skaber tryghed og samhørighed i afdelingen, ligesom det ansporer til nye venskaber og relationer på tværs af klasserne.
Mellemafdelingen har hvert år historieemne. Det er fire uger, hvor vi, på tværs af klasserne, dykker ned i udvalgte dele af historien, får faglige input og laver kreative produkter til den årlige historieudstilling, som vises for resten af skolen og forældrene.
Dertil kommer Mellemafdelingens teater, hvor rammen skrives af 6. klasse, og hvor vi arbejder med et ‘alle på scenen-princip’.
Hvert år er klasserne i mindre grupper i ‘madskole’ i køkkenet, hvor børnene er med til at lave frokost til hele skolen, dele ud og rydde op efterfølgende.
Vi tilbyder lektiecafe 1 time ugentligt i Mellemafdelingen,
Lejrskoler
Alle vores lejrskoler har som udgangspunkt at arbejde med elevernes oplevelse af at høre til i et fællesskab. Der er stor vægt på at styrke de sociale kompetencer.
Den årlige fælleslejr for Lille- og Mellemafdelingen (1.kl – 6.kl.) går hvert år til Klinteborg ved Fårevejle. Her er formålet at arbejde med fællesskabet – give fælles oplevelser, styrke samværet mellem store og små. Forskellige værksteder giver mulighed for at børnene kan udfolde sig kreativt og motorisk.
Mellemafdelingen har en særlig rolle på fælleslejren, idet de tager afsted et døgn før lilleafdelingen og gør lejren klar til de små.
Børn fra 6.klasse putter børnene fra Lilleafdelingen. I en af de første uger i skoleåret er børnene i 6.klasse derfor i ‘praktik’ i Lilleafdelingen. Her deltager de i aktiviteter med de små, så alle lærer hinanden godt at kende. Denne ordning har stor betydning for oplevelsen af tryghed, tillid og fællesskab på skolen. På fælleslejren putter de ældste elever de mindste, sørger for de får nattøj på, finder bamsen, får børstet tænder og læser godnathistorie.
I slutningen af 5. klasse tager vi til Bornholm på klassetur med 3 overnatninger. Turen indeholder lange cykelture, madlavning og oprydning, hygge, klassefællesskab og smuk bornholmsk natur.
Børnehusmødet
Børnehusmødet er en samling, som afholdes en gang om måneden for børn og voksne fra Lille- og Mellemafelingen. Børn fra 6. klasse er ordstyrere, de indsamler punkter, laver dagsorden og styrer mødet. På møderne udveksler vi informationer, fejrer fødselsdage, efterlyser glemte ting og klasserne viser, hvad de er optagede af.
Læs mere om vores undervisning:
Lilleafdelingen
Læs om dagligdagen, projekter, fagdeling, lejrskole og meget mere
Mellemafdelingen
Læs om dagligdagen, projekter, fagdeling, lejrskole og meget mere
Overbygningen
Læs om dagligdagen, afgang og terminsprøver, uddannelsesvejledning mm.
Projekt- & værkstedsundervisning
Læs om kreative processer og social erfaring
Ringetider
Se oversigt over skolens ringetider her
Evaluering
Læs om vores evalueringskultur her
Inklusion og specialundervisning
Læs om vores tilgang til specialundervisning